Als jij goed bent in je vak en dit goed zelfstandig uit kan voeren, dan is een groot gedeelte van de onderneming al een succes. Maar een onderneming zal mislukken als je bijvoorbeeld je administratie niet op orde kan krijgen en geen overzicht in je financiën hebt, of je marketing niet goed onder de knie hebt zodat je klanten mis loopt.
Dit zijn zaken waar je naast het uitvoeren van je vak ook tijd en aandacht aan moet besteden. Eventueel kan je extra cursussen hiervoor volgen of iemand inhuren om deze zaken op orde te stellen:
Administratie:
Je administratie bijhouden is net zo belangrijk als een goede coupe knippen bij je klanten. Als jij je administratie niet goed op orde hebt, dan heb je geen inzicht in je financiën waardoor je meer uit kan geven dan er binnen komt of er komen ineens grote kosten aan die je niet had verwacht. Dit kan ervoor zorgen dat je bedrijf schulden krijgt waar jij persoonlijk ook verantwoordelijk voor bent in een eenmanszaak.
Ben je zelf niet goed op de hoogte van cijfers, het inboeken van je inkomsten en uitgaven en alle andere administratieve taken, zorg dan dat je een boekhouder hebt die je hierbij goed kan adviseren en helpen.
Dit zijn administratieve taken die bij een eenmanszaak komen kijken:
- Je kas- en bankboek bijhouden en/of invoeren in een boekhoudprogramma
- Alle bonnen van je inkomsten uitgaven bewaren en organiseren in mappen
- De belastingaangiftes regelen, onder andere:
- BTW aangifte (1x per kwartaal/4x per jaar)
- Inkomstenbelasting (1x per jaar)
- Eventueel facturen maken voor je klanten
- Uiteraard alle facturen en rekeningen die je binnen krijgt betalen en bewaren.
Marketing:
Marketing betekend dat je je producten of diensten kenbaar wilt maken aan de mensen, voornamelijk (natuurlijk) aan jouw doelgroep. Hierdoor trek je de aandacht en dus ook de klanten naar je toe. Als je de marketing op de juiste manier uitvoert zal je dus ook meer klanten krijgen en uiteindelijk ook meer inkomsten.
Soms is het handig om de hulp in te schakelen van mensen die hier meer verstand van hebben.
Dit zijn verschillende vormen van marketing:
- Een website (laten) maken
- Een profiel of advertentie op websites die jouw diensten aan kan bieden aan klanten:
www.thuiskappersnederland.nl
www.marktplaats.nl - Via social media; Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Pinterest
- Flyers of advertenties
Planning:
Het is in het begin even wennen en uitzoeken hoe je je planning het beste kan doen. Met een planning bedoelen wij het inplannen van je klanten. Dit kan natuurlijk in een papieren agenda of in je agenda op je telefoon of tablet.
Er zijn een aantal dingen waarbij je rekening moet houden als je gaat plannen:
- Je agenda goed bij houden, gelijk afspraken erin noteren, inclusief telefoonnummer en/of adres van de klant.
- Zorg ervoor dat je voor je klanten flexibel bent, maar ook dat je zelf het minste tijd kwijt bent aan bijvoorbeeld heen en weer rijden.
- Hou rekening met inwerktijd van producten zoals je verf of permanentvloeistof.
- Als Ambulante kapper moet je vooral rekening houden met je reiskosten en reistijd, hier moet je bij de planning in je agenda extra rekening houden
- Hou je agenda overzichtelijk, voorkom dat je in een papieren agenda gaat krassen of dat je in je digitale agenda afspraken over elkaar heen plant. Hierdoor kan je het overzicht kwijt raken
Uiteraard kan het wel eens voorkomen dat je planning niet uit komt zoals je in gedachten had. Onderweg kan er van alles gebeuren waardoor je oponthoud hebt, maar een behandeling kan ook uitlopen. Zorg daarom altijd dat je een telefoonnummer van de klant hebt, dan kan je diegene op de hoogte brengen dat je later bent en een schatting geven hoe laat je uiteindelijk bij de klant zal zijn.
Vraag altijd hulp in van een boekhouder/accountant en/of de belastingdienst. Deze mensen hebben het meeste verstand van alle cijfers, regels, inkomsten en uitgaven.
Deze pagina’s zijn alleen voorbeelden en geven een impressie hoe je als zzp-er kan starten, wij zijn niet aansprakelijk voor fouten en de gevolgen.