Uiteraard zal je vooral je aandacht richten op het verkrijgen van klanten en winst maken. Maar een onderneming heeft ook risico’s. Als je als eenmanszaak of ZZP-er aan het werk gaat, zullen sommige risico’s meer invloed op je onderneming hebben dan als je met meerdere collega’s samen werkt.
Een aantal risico’s waar ZZP-ers rekening mee moeten houden zijn:
- Ziekte en/of allergie. Als jij ziek bent, een been of arm (of een ander bot) gebroken hebt of een allergie krijgt waardoor je niet meer je vak kan uitvoeren, dan heb je geen werk en dus ook geen inkomsten. Een dagje ziek zal vooral vervelend zijn, maar de klanten zullen over het algemeen begrip hiervoor hebben en je kan deze mensen op een andere dag nog inplannen. Maar ben je langdurig ziek, dan wordt het lastiger en zal je er financieel ook last van krijgen.
Om toch financieel een stok achter de deur te hebben bij langdurige ziekte, letsel of andere aandoeningen waardoor je niet kan werken, is er een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze is bij verschillende verzekeringsmaatschappijen af te sluiten. Â Zorg dat je hierover goed wordt ingelicht en je contract goed leest. - Klanten die niet betalen. In elke bedrijfstak komen wanbetalers voor. De meeste kappers en kapsalons zorgen ervoor dat de klant gelijk betaald na de haarbehandeling. Maar het kan ook dat je een klant hebt geholpen die zelf niet in staat is om te betalen en je dus een factuur op moet sturen naar zijn of haar zaakwaarnemer (familielid, vriend/vriendin of een bedrijf). Door op je factuur een betalingstermijn en de datum waarop je het verstuurd is, te vermelden kan je voorkomen dat er onenigheid komt over de betaling van je factuur.
Als de klant na het betalingstermijn nog niet hebt betaald kan je de klant eerst nog één of meerdere herinneringen sturen voor je overgaat op het inschakelen van een derde partij, zoals een incassobureau. - Investeringen die uiteindelijk geen winst geven. Dit kan bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuw product zijn waarvan jij denkt dat dit geweldig is, maar je klanten er anders over denken en het product dus onverkocht of niet gebruikt blijft liggen. Hierdoor kan je dus je investering niet terug verdienen. Vaak kan je een ongeopende verpakking nog retour sturen naar de groothandel en je geld ervoor terug krijgen of het omruilen voor een ander product.
Uiteraard kan het ook zo zijn dat je geld hebt geïnvesteerd in grotere uitgaven, bijvoorbeeld flyers of een website. Soms levert dit extra klanten op, maar het kan ook zo zijn dat je er geen extra klanten door krijgt. Met dit soort investeringen moet je rekening houden dat je er eventueel verlies op draait. Door ervoor te zorgen dat je genoeg geld hebt gespaard kan je dit soort risico’s opvangen. - Klachten van klanten. Veel klanten zullen blij zijn met jouw producten en diensten als je goed je best voor ze doet om goed werk te leveren. Maar hoe goed je ook je best kan doen, soms gaat er iets fout of is een klant niet tevreden met het resultaat.
Het is natuurlijk even slikken als je een klacht binnen krijgt, jij hebt immers je uiterste best gedaan, maar je kan hiervan ook veel leren. Neem altijd een klacht serieus en ga erover in gesprek met je klant. Zorg ervoor dat je naar de klant luistert en een passende oplossing voor de klacht vind.
Natuurlijk hoeft een klacht niet altijd door jouw schuld te ontstaan. Soms kunnen klanten niet duidelijk uitleggen wat ze willen (of wat ze niet willen) of luisteren ze niet naar jouw adviezen en valt het model wat ze uit hebben gezocht en wat jij hebt geknipt/gemodelleerd heel anders uit waardoor ze ontevreden zijn. In dit geval kan je het beste uitleg geven waarom het kapsel niet is geworden zoals de klant in gedachten had en een oplossing vinden wat wel bij het haar van de klant past.
Zorg er altijd voor dat je een klacht serieus neemt en het persoonlijk af probeert te handelen. Dit kan telefonisch of door bij de klant langs te gaan. Vermijdt een conversatie via WhatsApp, SMS of mail, dit kan er soms juist voor zorgen dat de klant je adviezen verkeerd opvat en nog bozer wordt. - Schade aan spullen van klanten. Je kent het vast wel, je bent het haar van je klant aan het verven en per ongeluk valt er een klodder verf van je kwast op de tafel of de grond. Vaak kan je het nog wel weg vegen met een nat doekje, maar soms laat deze klodder een vervelende vlek achter. Dit is een voorbeeld van schade aan de spullen van je klant. Natuurlijk zijn er meer voorbeelden hiervan die iedereen kan overkomen. Sommige klanten zullen het ongelukje wegwuiven en er niet moeilijk over doen, maar er zijn ook klanten die er meer moeite mee hebben en er een vergoeding voor willen ontvangen.
Natuurlijk kan je zelf beslissen en overleggen hoe groot de schade is en hoe jullie deze onderling oplossen, bijvoorbeeld door het kopen van een nieuw shirt waar verf op is gekomen of de aankoop van een nieuw tafeltje. Maar in sommige gevallen waarbij de schade groter is, is het handig om een verzekering in te schakelen. Hiervoor heb je een aansprakelijkheidsverzekering nodig. De meeste verzekeraars kunnen zo een verzekering aanbieden. - Geen of weinig overzicht in de financiën kan ervoor zorgen dat je in geldnood kan komen. Zorg altijd dat je administratie op orde is en dan je een boekhouder of accountant hebt die je administratie na kan kijken en eventueel je belasting aangiftes voor je kan doen.
Zorg altijd dat je alle vaste lasten, zoals verzekeringen en je huur, op een rijtje hebt. Deze kosten zullen bijna altijd hetzelfde terug blijven komen, tenzij er iets in je contract veranderd. Daarnaast moet je rekening houden met je benzine, inkoop en andere kosten die elke maand verschillen. Zorg dat je hiervoor ook een bedrag apart houdt zodat je deze ook kan betalen. Daarnaast is het handig om een buffer op te bouwen voor de belastingen. Vooral de belastingen die je aan het begin van het jaar moet betalen kunnen flink hoog oplopen en je BTW aangifte moet elk kwartaal (1x in de 3 maanden) betaald worden.
Zorg dat je alle rekeningen op tijd betaald om boetes te voorkomen!
Uiteraard zijn er nog wel meer risico’s die bij elke onderneming voor komen, maar deze voorbeelden zijn de risico’s die het meeste voorkomen bij een onderneming in het kappersvak.
Vraag altijd hulp in van een boekhouder/accountant en/of de belastingdienst. Deze mensen hebben het meeste verstand van alle cijfers, regels, inkomsten en uitgaven.
Deze pagina’s zijn alleen voorbeelden en geven een impressie hoe je als zzp-er kan starten, wij zijn niet aansprakelijk voor fouten en de gevolgen.